top of page

אבני לקיקה לטובת בריאות בעלי החיים

מאמר מתורגם בדבר חשיבות מינרליים לבעלי חיים בצורת אבני לקיקה. במאמר אבני הלקיקה המיוצרים באוגנדה מרכיבים בתוכם חומרים שאסורים במדינות מתוקנות, ומאמר זה בא לתת מעט אור על החשיבות בשילוב אבני לקיקה מינראליים לבעלי חיים יצרניים ובכלל.


תקציר


שמירה על חיות משק כגון: בקר, כבשים או עיזים, דורשת שכל החיות יקבלו תזונת הולמת ומאזנת. בנוסף לתזונת מרעה, מינרלים במינונים נכונים צריכים להיות זמינים לבעלי החיים.

לחקלאי המגדל חיות משק, הדבר החשוב ביותר הוא בריאות בעלי החיים, מכיוון שזו מבטיחה את איכותם של אותם בעלי חיים ואת איכות מוצריהם.

רוב החקלאים אשר מגדלים בעלי חיים, ינסו לשמור על בריאותם ע"י חיפוש שירותי רפואה וטרינרית, אשר מספקים להם חיסונים נגד מחלות קטלניות, כמו גם תרופות לטיפול בחיות חולות.

אבל תזונה נכונה לבעלי החיים שווה בחשיבותה לטיפול וטרינרי. מלבד מה שהחיות מקבלות במרעה, יש צורך להבטיח שהן יקבלו הרכב מתאים של מינרליים. בכמה מהמקרים, החקלאים צריכים ידע כדי להעניק לחיות את אותם מינרליים.


כיצד מייצרים אבני לקיקה מינרליות?


החקלאים של קרימוג'ונג פיתחו טכניקה להכנת אבני לקיקה מינרליות מתערובת של מרכיבים מזינים אשר ניתנים לבעלי החיים בכדי לשמור על בריאותם.

במהלך ביקור בבית ספר שדה "אטטאנוס אגרו פסטורל" אשר נמצא בכפר לוקיללה במחוז מרוטו אשר באוגנדה, מראים לנו כיצד החקלאים מכינים את אבני הלקיקה. את הפגישה מוביל רכז הקבוצה, מוזס לוט, אשר קורא לשני מדגימים להתחיל בהדגמה.

שני המדגימים מערבבים חול מקן נמלים, אפר מעצמות שרופות של חיות, מלח ומים לעיסה ולאחר מכן שופכים אותה לתבניות מרובעות ומשאירים אותן להתייבש ולהתקשות. לאחר מכן הלבנים היבשות משמשות כאבני לקיקה מינרליות לחיות המשק.

המדגימים נלהבים מאוד מהטכניקה והיו מלאי התרגשות לגביה, זאת בגלל שאבני הלקיקה היו מיוצרות בעבר על ידי מספר קטן של חקלאים אשר גבו סכומי כסף גבוהים עליהם. אבל לאחר שכל הקהילה נרתמה ועברה הדרכה על ידי ארגונים לא ממשלתיים, כל החקלאים יכולים לייצר לעצמם אבני לקיקה.


חשיבות אבני הלקיקה


בזמן ההסבר על חשיבות אבני הלקיקה המינרליות, נאמר שהן עוזרות לשיפור בריאות החיות והן חשובות בכך שהן מספקות לחיות ויטמינים ומינרליים חיוניים כמו מגנזיום, סידן, אשלגן, זרחן, נתרן וברזל, בין היתר. האנשים המשתתפים בייצור אבני הלקיקה קבלו ייעוץ מבכירים בשירות הווטרינרי המחוזי אשר ייעצו להם לתת לבעלי החיים את אבני הלקיקה במקום לצאת ולחפש שטחי מרעה אשר בהם כבר קשה למצוא את ויטמינים והמינרליים שהחיות צריכות.


רכיבי מזון


דר" מארק פוי לוקול, הקצין המתאם של ארגון המזון והחקלאות העולמי (FAO) ואחראי על חיות המשק במורוטו, מצביע על כך שאדמה מתילי נמלים מכילה מלחים מזינים ועצמות של בעלי חיים עשירות בוויטמינים ובמספר מינרלים אשר הכרחיים לבריאות החיות.

זו הסיבה שבגינה חקלאים מנסים להשיג עצמות בעלי חיים, לשרוף ולטחון אותם לאבקה, לערבב אותה עם אדמה מתילי נמלים ומלחים עד שמתקבל מוצר אשר מכיל את כל המרכיבים הדרושים.


חלב ובשר


מינרלים שונים הקיימים בגוף החיות משפרים את ייצור החלב ואיכות הבשר, כמו כן מייצרים עמידות כללית נגד מזיקים ומחלות. זו הסיבה שהטכנולוגיה הזו הובאה בפני החקלאים.

בעבר החקלאים נדדו מרחקים ארוכים בכדי למצוא מים מליחים, אדמה ועשב למרעה, דבר אשר גרם להם לעזיבת מקום המגורים אבל עם הטכנולוגיה הזו הם יכולים להתיישב במקום אחד.


כישורים בסיסיים


באמצעות תכנית של בית הספר "ארגו פסטורל פילדס" החקלאים למדו להבין את החשיבות של תזונת בעלי החיים.

הם הוכשרו במיומנויות יסוד של הכנת אבני לקיקה משלהם ובכך חסכו בעלויות של קנייתן, דבר היכול להיות יקר.

חקלאים אוספים את העצמות בעיקר מבתי מטבחיים, כמו כן מתוך הקהילה שלהם. בדרך כלל חיות מרעה יכולות ללעוס עצמות שהן מוצאות אך ד"ר לוקול אומר שזה מסוכן כיוון שישנן עצמות הנושאות מחלות.


פרנסה


ברוב המקרים, החקלאים תולים את אבני הלקיקה המינרליים במכלאות הבקר, והחיות נוהגות ללקקן בשעות הבוקר, לפני שהרועים מוציאים אותם למרעה.

חקלאים רבים מודעים כיום לטכנולוגיה הזו ומלבד להכין אבני לקיקה מינרליות בכדי לשפר את רכיבי התזונה עבור בעלי החיים, הם גם לומדים לזהות את המספוא המזין ביותר.

הם גם מעודדים להכין אבני לקיקה לא רק לבעלי החיים שלהם אלא גם לצורכי מסחר וכדי להרוויח הכנסה.


הכנת אבני הלקיקה


במהלך הכנת אבני הלקיקה, חשוב לשמור על היחס בין המרכיבים. חקלאים לומדים למדוד שמונה כוסות של תערובת אבקת עצמות עם ארבע כוסות מלח, 40 כוסות של אדמת תילי נמלים ומספיק מים בכדי להכין עיסה, אשר ממנה יהיה ניתן ליצור 12 אבנים.

לפני שמערבבים את המרכיבים, האדמה ניצלת מעל אש בכדי להרוג אורגניזמים שונים שיכולים להיות בה.

האבנים הללו נשארות להתייבש לתקופה של 3 שבועות עד חודש, תלוי בשמש באותה תקופה.

לדברי המשתתפים, אבן לקיקה אחת מסוגלת להספיק לעשרים עיזים ושמונה פרות ביום.




אבני הלקיקה תוצרת SIN HELLAS המיובאות ע"י א.ע. אופק אחזקות בע"מ ומשווקות ע"י ספארי אינן מכילות חומרים מן החי!!! כל המוצרים שלנו מכילים מינראליים שנקצרים במדינות הנושקות לחופי הים התיכון, מלח טבעי ותוספים טבעיים כגון שמנים אתריים מצמחי תבלין דוחי חרקים ועוד. המוצרים שלנו מאושרים לשימוש ע"י השירותים הווטרינרים בישראל וע"י הרוקח הראשי במשרד הבריאות הישראלי.



bottom of page